Prohledat tento blog

středa 1. dubna 2015

Hovězí guláš na černém pivu s celozrnnými bramborovými gnocchi

     Kliška je vůbec nejlepší maso na guláš. Musí se dlouho a pomalu vařit, aby se rozplynuly všechny šlachy a rozpustil kolagen a tím guláš dostane svou charakteristickou chuť i konzistenci. Toto maso není tučné! Navíc je super v tom, že není nijak zátěžová pro domácí rozpočet. Použila jsem tmavé pivo Bernard, které se mi do receptu krásně hodí díky jeho nasládlé a silné chuti, ale určitě bych se nebála ani Guinessu. Tenhle recept jsem si vymyslela jako hybrid několika, které jsem vyzkoušela a výsledek byl uplně super, takže se s váma o něj musím podělit.


Pro 4 osoby:

1kg hovězí klišky
4 lžíce mouky (použila jsem rýžovou)
1kg červené cibule
3dcl černého piva (mě nejvíc chutná Bernard)
1 lžíce octa balsamico 
8 stroužků česneku
olivový olej
2 bobkové listy
4 hřebíčky
několik kuliček nového koření
1 lžíce sladké papriky
1 lžička uzené papriky pimenton 
sůl, dost pepře

     Ve větším hrnci osmahněte na olivovém oleji nakrájenou kližku na kostky, obalenou lehce v mouce ze všech stran, pak přidejte papriky a pepř a za minutku, aby se paprika nepřipálila, zalijte pivem, které nesmí být studené, aby maso neztuhlo. Nechte pomalu dusit s hřebíčkem, novým kořením a bobkovými listy na mírném plameni.
     Nejlépe na nepřilnavé pánvi si začněte restovat na oleji cibuli pokrájenou na tenká kolečka, dokud nebude zlatohnědá, lehce zkaramelizovaná, potom přidejte česnek na plátky a následně ocet, vše promíchejte a nechte i ocet trochu zkaramelizovat. 
     Cibulovou směs přidejte k masu a duste minimálně dvě hodinky stále na mírném plameni. 
     Maso by pak mělo být krásně křehké a omáčka dostatečně hustá. Pokud by byla příliš hustá, přidejte trošku vody.
     Guláš nezapomínejte občas promíchávat, aby se vám zespodu nepálil, přeci jenom je tam mouka.

     Ke guláši se výborně hodí celozrnné bramborové gnocchi, kterých si můžete připravit rovnou víc do zásoby, protože uvařené je můžete v klidu skladovat v mrazáku, než na ně zase příjde chuť.

Pro 4 osoby:

400g brambor
1 vejce
80g hladké celozrnné mouky
špetka muškátového oříšku

     Brambory si uvařte ve slupce klidně den dopředu. Oloupejte a nastrouhejte na jemném struhadle. Vmíchejte vejce a přidávejte mouku, aby bylo těsto pěkně vláčné, ne gumové, ale aby také příliš nelepilo. Těsto se zpracovává co nejkratší dobu, aby nebyly výsledné gnocchi tuhé. 
     Z těsta si pak vyválejte válečky, které krájejte na menší nebo větší kousky podle potřeby. Já jsem zvolila tvar větší koule, protože mi připadá taky hezký a neokoukaný. Ale můžete tvořit i klasicky menší gnocchi a popřípadě do nich vidličkou vytlačit rýhy, kde se bude výborně chytat omáčka.
     Gnocchi potom vhazujte do velkého množství vroucí osolené vody jako na těstoviny a jakmile začnou plavat na povrchu, vyndejte a můžete podávat právě třeba s guláškem.

     

Žádné komentáře:

Okomentovat