Prohledat tento blog

neděle 3. června 2012

Chřestový koláč pro zaneprázdněné jedlíky


     Zanedlouho nám končí chřestová sezóna a tak snad stihnete vyzkoušet můj vlastní chřestový recepis. Já jsem si koupila kilo bílého chřestu s tím, že během týdne vymyslím, co s ním. Nakonec jsem neměla na nic čas, ale nechtěla jsem se jen tak odbýt, tak jsem si vymyslela velmi rychlý chřestový koláč, který chutnal celé rodině i druhý den zastudena, a to i tátovi, který zeleninu ani nepovažuje za jídlo.

Na plech velikosti 40x25cm (rodinná velikost) potřebujeme:
4 vejce na těsto + 4 vejce k zapečení navrch
2 tvarohy (použila jsem polotučné)
1 listové těsto
1kg bílého chřestu
Dvě hrsti strouhaného parmazánu (použila jsem Gran Moravia)
Muškátový oříšek
Sůl, pepř

     Troubu si předehřejeme na 170°C. Nejdříve jsem si připravila listové těsto, které jsem rozválela tak, aby se akorát vešlo do pekáče až po okraje, kde jsem ho přimáčkla vidličkou jednak proto, aby drželo, a pak taky z estetického hlediska.
     Chřest oloupeme škrabkou na brambory a odstraníme dřevnaté části, které nejsou příliš chutné (můžeme z nich tvořit krémy a polévky, nemusíme jimi vůbec plýtvat). Stonky vložíme do osolené vroucí vody a vaříme asi 5 minut tak, aby chřest nebyl ještě úplně vařený). Poté vyjmeme, zchladíme a dáme stranou.
     Rozdělíme žloutky od bílků, vyšleháme bílky s trochou soli a v druhé míse žloutky s tvarohem, solí, pepřem a muškátovým oříškem. Nakonec do směsi se žloutky vmícháme čerstvě nastrouhaný parmazán. Do směsi vmícháme třetinu bílků, snažíme se opatrně, aby se zcela směsi promísily, potom vmícháme i zbytek bílků tak, že směs překládáme odspoda nahoru, nemícháme, musíme jen lehce nadzvedat, abychom neztratili vzduch (pak by koláč nebyl tak kyprý, nemusel by být špatný, ale už by nebyl podle mě…)
     Listové těsto jsem mezitím vložila asi na 3 minutky do rozpálené trouby, aby bylo trochu pečené, čímž zabráním tomu, aby bylo později dole prosáklé a jakoby nedopečené.
     Do pekáče na zčásti upečené těsto poté vlijeme připravenou směs, urovnáme a navrch naskládáme chřestové stonky tak, jak se nám líbí. Asi by nebylo nejvhodnější naskládat je všechny na sebe doprostřed ve tvaru pyramidy, ale podle citu. Já jsem zvolila jednoduchou variantu, kdy jsem je vyskládala ve dvou řadách naproti sobě hlavičkami doprostřed. Koláč se peče 35 až 40 minut.
     Pár minut před koncem pečení jsem ještě do každého rohu rozbila celé vejce, které je pak na koláči krásnou ozdobou a pokud se malinko navrch osolí, stane se ozdobou krásnou i chutnou.
     Ke koláči jsem připravila pár salátových listů s medovo-hořčičným dresinkem. Dresink pro čtyři osoby se vyrobí tak, že do misky dáme podle množství salátu 1lžičku medu, 1 lžičku nejlépe dijonské hořčice, šťávu z půlky citronu a 2 lžíce olivového oleje, osolíme, opepříme a dobře prošleháme. Přičemž já dresinky připravuji v uzavíratelné sklenici, kde pak všechno několikrát prošeřuju, takže se vše bezvadně propojí, mohu si pak dresinku připravit i víc a uchovávat v lednici. Před použitím pak opět šejkuju a je to.

     Tak to zkuste, dokud máme chřest.


Navštivte i moje stránky na facebooku.

Žádné komentáře:

Okomentovat