Prohledat tento blog

pondělí 21. ledna 2013

Britské hody podle Jamieho

     O víkendu jsem měla návštěvu, která mě na Vánoce obdarovala Jamieho kuchařkou Moje Velká Británie. Mám slabost pro Anglii a anglickou kuchyni, tedy pokud je dobrá, ale to záleží spíš na výběru surovin a na kuchaři, ale recepty na úpravu mas, na dezerty a hlavně na jejich páje jsou bezchybný. A tak jsem chtěla poprvé připravit nějaký recept z téhle kuchařky a měla jsem k dispozici kuře a jehněčí. Nakonec vyhrálo jednoduché, ale velmi zajímavé a chutné pečené kuře britského impéria a zlatý hřeb Jehněčí nožičky a Guiness s tím, že jsem si recepty pokusila co nejméně upravit podle svého. Proto jsem se rozhodla vyfotit pro vás recept s obrázkem z kuchařky a pak napsat postup, jakým jsem pokrmy připravila já.


Pečené kuře britského impéria


pro 4 osoby:

1 celé kuře, nebo 4 porce kuřete
1 lžíce strouhaného nebo utřeného česneku
1 lžíce strouhaného zázvoru
1 lžíce čerstvé červené čili papričky
1 lžíce rajčatového pyré
1 lžíce mletého koriandru
1 lžíce kurkumy
1 lžíce garam masaly
1 lžíce římského kmínu
2 lžičky bílého jogurtu
2 citrony
sůl

     Nařízněte si stehýnka, aby se kuře rovnoměrně propeklo a pomažte ho marinádou, kterou vyrobíte smícháním všech surovin. Já jsem to udělala v hmoždíři, protože některé koření mám celé a rozdrtila jsem tam i česneky a čili papričky. Ulehčilo mi to trošku práce a vybila jsem stres.
     Nechte v marinádě nejlépe přes noc nebo alespoň několik hodin.
     Kuře se peče při 200 stupních asi hodinu podle toho, jak je velké. Já měla jen stehýnka a ta byla za 40 minut hotová.
     Ke kuřeti jsem narozdíl od Jamieho podávala brambory pečené v alobalu a brokolici pečenou s česnekem, protože z dietních důvodů jsem vynechala jeho omáčku a brambory jsem pekla raději obyčejně, protože jsem se bála, abych příliš výraznými chutěmi v jednom talíři návštěvu nevyděsila.

...





     Jehněčí maso mi samo o sobě připadá slavnostní, ale s touhle omáčkou a takhle připravené je tak dobré, že jsem sama musela uznat, že přišla-li by mě navštívit třeba anglická královna, tak jí uvařim snad právě tohle.
     Tady jsem musela malinko upravit recept pro moje podmínky a to tak, že jsem nepoužila nožičky, ale kus kýty, protože v Globusu nožičky neměli. A zapomněla jsem koupit sušené rozinky, tak jsem použila sušené švestky, ale myslím, že to velkou šarádu v chuti neudělalo. Maso jsem jako Jamie podávala s bramborovou kaší s celerem, která je spíš něco mezi šťouchanými bramborami a kaší. No a nakonec jsem bohužel musela vynechat mátu, protože na tu jsem jako na rozinky zapomněla, což mě mrzí, ale příště to pro královnu napravim, no stress!


Jehněčí kýta & Guiness


pozn.: talíř není malý, ale maso je velké :-)

pro 6 osob (Britů), pro 4 osoby (Čechy)

3 červené cibule
olivový olej
sůl
2 hrsti rozinek
3 lžíce pomerančové marmelády
1 lžíce kečupu (použila jsem protlak)
2 lžíce vorčestru
200 ml Guinessu
jehněčí kýta asi kilo a půl
8 snítek čerstvého rozmarýnu
1 litr kuřecího vývaru
k podávání máta, jarní cibulka, worchester

     Do větší a vyšší pánve či hrnce dejte kýtu naprudko opéct na olivovém oleji, aby se zatáhla ze všech stran. Vyjměte a v hrnci si osmažte nadrobno nakrájené cibule až začnou karamelizovat, přidejte k nim lístky rozmarýnu, sůl, pepř, rozinky a marmeládu, promíchejte a přidejte kečup, vorčestr a pivo. Nechte probublat, vraťte do hrnce kýtu, zalijte vývarem, zavřete hrnec poklicí, dejte na nejnižší plamen a nechte pomalu dusit asi 3 hodiny.
     Maso by pak mělo odpadávat od kosti a to už tušíme, že to bude lahůdka, takže ho vyndáme a uchováme např. v celofánu, aby nevychladlo. Omáčku promixujeme ručním mixérem a vaříme na mírném plameni asi 15 až 20 minut dokud nezhoustne.

     Kaše se připraví z brambor a bulvi celeru 1:1. Nakrájené brambory a celer uvaříme asi 20 minut v osolené vodě, vodu potom slijeme. Brambory a celer rozšťoucháme, přidáme máslo, smetanu nebo mléko a osolíme. Kaše by neměla být tekutá, ale spíš jako šťouchané brambory.

     Podáváme posypané mátou a jarní cibulkou jako Jamie a nebo bez toho, stejně je to naprosto vynikající a bude asi třeba chránit hrnec před nájezdy ochutnávačů.



     Doufám, že si něco z toho vyzkoušíte nebo se necháte aspoň inspirovat, protože tohle je fakt boží britský hodování.



Navštivte i moje stránky na facebooku.


1 komentář:

  1. Přeposílám odkaz mamině, o víkendu si uděláme jehněčí hody... :D
    Dík za inspiraci, Jamieho máme rádi!! :)
    P.I. ;)

    OdpovědětVymazat