Prohledat tento blog

úterý 11. prosince 2012

Vánoční pečení lanýžů, perníčků a pusinek


     Každý rok pečeme na Vánoce stejné druhy cukroví jako vanilkové rohlíčky, pracny a linecký s menšími obměnami a musim říct, že i když je vlastně dobrý, tak mě nijak extra jeho chuť neuchvacuje, spíš ho mám ráda jako vánoční klasiku a Vánoce bez těhle "sladkejch sucharů", jak jim řikám, si ani nedokážu představit.
Tenhle rok jsem si řekla, že kromě toho, že přiložim mámě pomocnou ruku, udělám si i něco svého pro méně suché typy. Nakonec jsem zvolila čokoládové lanýže, protože ty má každý rád a navíc jsem si vyzkoušela jejich obrovskou dávku už jednou tenhle rok. Doufám, že jimi potěším rodinu doma, ale i známé a kamarády, se kterými se vyjímečně vánočně podělím.
     Lanýže budou tak dobré, kolik lásky do nich vložíte. Láska ale nestačí, použijte tedy kvalitní suroviny, protože je jich opravdu pár a každá má velký vliv na konečnou chuť, proto vyberte opradové máslo, čokoládu vyberte s vysokým procentem kakaa a nebojte se lanýže ochutit vaším oblíbeným likérem, v chuti se vám vrátí i s úroky.

Čokoládové lanýže


70 až 80 ks:
100ml smetany 33% tuku
150g másla
90g krupicového cukru
300g min 70% čokolády
3 lžíce likéru
4 lžíce kakaa

     V rendlíku si na malém plameni zahřejeme smetanu s máslem a cukrem, nesmí se vařit, ale chceme rozpustit cukr a potom, co se cukr rozpustí, sundáme rendlík z plamene a přidáme čokoládu nalámanou na menší kousky s likérem (já jsem použila medovinu, protože se mi zdála nejvánočnější a dostupná, ale minule jsem použila Amaretto a výsledek byl taky supr) a vše promícháme v homogenní hmotu. Necháme vychladnout a odpočívat přes noc v lednici.
     Druhý den je hmota ztuhlá a my můžeme tvarovat lanýže. Já jsem vždy lžičkou vydolovala kus hmoty a rukama jako z modelíny jsem vytvořila opravdu něco jako lanýž, protože mi prakticky ani hezčí tvar vytvořit nešel. To poznáte sami, ale práce je to celkem příjemná. Hotový lanýžek pak obalíme v prosátém kakau.
     Takhle vypadá základní klasický lanýž, řekla bych. Já jsem si vytvořila i lanýže zelené a béžové. Na výrobu zelených použijte místo kakaa čerstvě namleté doma opražené pistácie s troškou cukru a na béžové použijte také čerstvě namleté a doma opražené mandličky. Někdo dokonce používá cukrářské zlato, ale jak vždycky řikám "nejsem Rockefeller!", takže to jsem já nepoužila.


Vánoční perníčky


     I přesto, že vždycky pečeme vánoční suchoklasiky, nikdy jsme neměli na Vánoce klasické perníčky a to jsem se tenhle rok rozhodla změnit. Připravila jsem si těsto 3 dny dopředu podle klasického receptu a pak už stačilo jen vyválet, vykrájet a vykrojené perníčky upéct. Musim říct, že rozvalování těsta nebyla uplně sranda a popravdě ani nevim, jestli to bylo těstem nebo mými schopnostmi. Vykrajovala jsem ale už s radostí skoro všechny tvary, co jsem měla k dispozici a dala jsem perníčky péct. V receptu bylo řečeno 10 - 12 minut na 180 stupňů. Po 9 minutách jsem perníčky zkontrolovala a už byly hotový (moje trouba funguje vždycky po svym), krom toho i trochu nahnědlý až načernalý. Ten nejčernější jsem si tedy vzala k ochutnávce, aby zmizel z očí a byla jsem hodně překvapená, jak se mi perníčky povedly. Druhý den jsem s mamkou perníčky zdobila polevou za pomocí asi stoletého zdobítka a později špejlí, perníčky jsou tudíž pěkně rustikální a to je na Vánoce docela cool a žádoucí.

Množství pro 3 plechy:
400g hladké mouky
100g moučkového cukru
4 lžíce medu
2,5 lžíce perníkového koření
2 vejce
50g másla nebo hery

poleva:
1 bílek
150g moučkového cukru
trocha citronové šťávy

     Na vál si připravte prosátou mouku, cukr a koření, vše rukou promíchejte, udělejte kopeček a v něm důleček a do něj přidejte med, vejce a máslo, nejlépe vše v pokojové teplotě. Pořádně se do těsta opřete a pěkně ho vypracujte, podle mě se u toho spálí nějaká ta kalorie, která se krásně vykompenzuje až budete perníčky ochutnávat po upečení.
     Těsto nechte odpočívat 3 dny v lednici. Většina lidí nechává míň, takže to asi jde, ale mě právě 3 dny vyhovovaly.
     Těsto poté znovu propracujte a vyválejte si plát o tloušťce asi 2 milimetrů. Z něj vykrajujte libovolné tvary a pokládejte je na plech s pečícím papírem. Nechte je v troubě vyhřáté na 180 stupňů na 10 minut.
Polevu si připravte smícháním bílků a cukru, do tohoto pomalu vmíchejte pár kapek citronové šťávy pro lesk a můžete své perníčky zdobit dle libosti nejlépe ještě za tepla, aby poleva rychle vyschla.

Pusinky


     Ze zdobení perníčků mi zbyla ještě trocha polevy, což jsou bílky s cukrem a v lednici zbývaly nepoužité bílky z jiného pečení, proto mě napadlo udělat ještě pusinky. Ty jsem vyráběla bez receptu tak, že jsem si se špetkou soli vyšlehala bílky, co jsem našla v lednici a k nim jsem po částech vmíchávala zbylou polevu s cukrem. Ochutnala jsem, jestli jsou bílky akorát sladké a byly, ale kdyby ne, tak bych zašlehala ještě další cukr. Na plech s pečícím papírem jsem pak tvořila cukrářským pytlíkem různě velké pusinky a dala je péci do trouby vyhřáté na 150 stupňů na asi 5 minut a poté jsem snížila teplotu na 50, aby se hezky vysoušely asi 20 minut.. Popravdě, ta počáteční teplota měla být nejspíš nižší, protože pusinky se mi celkem zbarvily, ale u mě vzhledově určitě obstály a podle ubývání kusů obstály zřejmě i chuťově.


     Hodně štěstí a radosti k pečení :-)


Navštivte i moje stránky na facebooku.

Žádné komentáře:

Okomentovat