Prohledat tento blog

středa 19. září 2012

Tykev ze zahrádky na 3 snadné způsoby

     Na jaře jsem zasadila několik tykvových nebo dýňových semen (jak kdo chce) a nakonec jsem se dočkala jedné pořádně velké tykve. Trochu jsem se jí bála, protože byla grandiózní a byla by škoda jí nespotřebovat, tak jsem musela vymyslet několik dobrých receptů, aby chutnalo mě, ale i rodičům, kteří nejsou největšími fanoušky zdravých receptů a od dýně čekali jen něco ultra zdravého.
     Ale tykev je opravdu zdravá, působí proti zácpě, má protizánětlivé účinky a kromě toho obsahuje důležité stopové prvky.
     Lidé si často dýni kupují jako podzimní dekoraci, ale zanevřeli na ní jako na potravinu např. kvůli bezchuťovým dýňovým kompotům. Já jsem si proto vymyslela 3 rychlá jídla, která by mohla chutnat opravdu každému:



Dýňový krém s rajčaty, parmezánem a bazalkou

(4 - 6 porcí)

1kg tykve/dýně
300g rajčat (já měla žlutá, která nezměnila barvu polévky)
1 cibule
4 stroužky českého česneku nebo 6 čínského
větší hrst strouhaného parmezánu
hrst bazalkových listů
smetana 33%
sůl a pepř

     V hrnci si zesklovatíme cibulku na drobno, přidáme dýni pokrájenou na kostky (pokud budou menší, polévka bude vařená rychleji a naopak), rovnou vmícháme i česnek na plátky, minutku restujeme, přidáme nakrájená rajčátka, promícháme, opepříme a zalijeme vodou nebo vývarem tak, aby byla dýně celá akorát pod vodou. Když je dýně měkká, sundáme hrnec z plamene, vhodíme listy bazalky, polévku rozmixujeme dohladka, vmícháme parmezán (již nevaříme) a nakonec ozdobíme při podávání abstraktním obrazcem ze smetany. Podle vkusu zdobíme ale i obrazcem např. krajinky, portrétem nebo jinak.


Dýňový krém s cizrnou zjemněný smetanou

(4 - 6 porcí)

1 kg tykve
1 konzerva cizrny
1 cibule
3 - 4 stroužky česneku
200 ml smetany
muškátový oříšek
sůl, pepř

     První kroky receptu jako u předchozího... cibulka nadrobno, dýně na kostky, česnek, opepříme, zalijeme vodou či vývarem, aby se dýně akorát potopila a čekáme až změkne, přidáme cizrnu, povaříme, aby nebyla studená, osolíme a ochutíme muškátovým oříškem, vmícháme smetanu a rozmixujeme. Polévku můžete zdobit kuličkami cizrny, já jsem si hloupě nenechala, tak jsem zdobila jen čerstvě mletým pepřem a olivovým olejem.


Špagety s dýňovým pyré

4 porce

500g špaget
300g dýně
100g rajčat
1 menší cibule
4 stroužky česneku
hrst strouhaného parmezánu
bazalkové listy
sůl a pepř

     Bystrý čtenář hned odhalí velkou podobnost s první polévkou. Je to tak, totiž nejdřív jsem si vymyslela pyré ke špagetám, a protože večer na mě nezbylo a ségra řikala, že večer se mám vyhnout sacharidům, opičila jsem se s přípravou, ale udělala jsem polévku. O nic vás ale nešidím, pyré bylo vynikající a už se těším, až si ho zase připravím.

     Začátek zase stejně až k česneku a rajčatům, ale vody přidám pouze decku, aby se začala směs pěkně dusit, ale nebyla příliš tekutá, omáčka má být hustá. Trvá to asi 15 minut, když je dýně měkká, sundám z plamene, vhodím bazalku (hodně bazalky) a rozmixuji.
     Zatím si dám vařit špagáty pěkně na skus a než je sliji, schovám si asi půl hrnku vody, ve které se vařili (obsahuje škrob),
     Omáčku ve velkém hrnci dám nad plamen, zahřeji, přidám parmezán a škrobovou vodu, vhodím špagety, vmíchám olivový olej, pěkně promíchám a je to. Tímto způsobem se vždy vytvoří krásně krémová jemná omáčka a špagety nejsou suché jako jsme zvyklý z většiny restaurací.


Tak doufám, že si dýni nebo tykev taky vychutnáte tak jako já a nechte se klidně inspirovat recepty, které jsem zde představila...jsou rychlé a docela zdravé, řekla bych :-)


Navštivte i moje stránky na facebooku.

Žádné komentáře:

Okomentovat